μηχανικός εμπορικου ναυτικού

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΥΣ
ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ [ Ε Ν ]
”ΟΙ ΑΔΙΚΗΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ”
”ΟΙ ΑΦΑΝΕΙΣ ΗΡΩΕΣ”
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΣ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΑΝ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΤΟΥΣ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΜΠΑΡΚΟ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ !

” Τα λερωμένα μουτζουρωμένα χέρια των μηχανικών ,ειναι πολύ πιο καθαρά απο τα χέρια που δεν λερώθηκαν ποτέ”

Τι σημαίνει άραγε αυτή η φράση «μηχανικός Εμπορικου Ναυτικου”
Από που να αρχίσω και που να βάλω τελεία… Κι αυτό γιατί θα πρέπει να γράφουμε συνέχεια και για πολύ καιρό. Είναι τόσο μεγάλο το εύρος των καθηκόντων ενός μηχανικού που χρειάζεται υπομονή και μεγάλη προσπάθεια για να χωρέσουν στις λίγες γραμμές μιας δημοσίευσης.
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ τί σημαίνει; Η καρδιά, η ψυχή του πλοίου.
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ
Είναι το μέλος του πληρώματος ενός πλοίου που ανήκει στην επιστασία μηχανής και είναι εκείνος που μέσα από τις γνώσεις του, την επαγγελματική του κατάρτιση και τις εμπειρίες που έχει τόσα χρόνια μέσα στα πλοία, μπορεί να δίνει ξανά ζωή σε ένα σταματημένο από κάποια βλάβη μηχάνημα ή συσκευή για να συνεχίσει το πλοίο να ταξιδεύει και πάλι με ασφάλεια.
Είναι εκείνος που θα βρίσκεται σε κάθε σημείο του πλοίου που υπάρχει βλάβη σε μηχάνημα, από το πρυμναίο πηδάλιο μέχρι τον εργάτη της άγκυρας πλώρα, από τα κουζινέτα του άξονα μέσα στο τούνελ μέχρι την σειρήνα πάνω ψηλά στον ιστό του πλοίου που σταμάτησε ξαφνικά να λειτουργεί.
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ;
Θα τον βρεις παντού να τρέχει συνέχεια με έναν φακό στο χέρι σε όλο το καράβι, να τσεκάρει να ελέγχει όλα τα μηχανήματα που υπάρχουν στα μηχανοστάσια ή στα διάφορα άλλα σημεία ή διαμερίσματα του πλοίου. Ακόμη και την μηχανή της σωστικής λέμβου του πλοίου που είναι κρεμασμένη στα καπόνια, ο μηχανικος είναι εκείνος που θα ανεβεί επάνω να την βάλει για λίγο να δουλέψει, να δει αν έχει πετρέλαιο, λάδια.
Για τα περισσότερα μηχανήματα ένα είναι σίγουρο: τα έχει αγγίξει με τα χέρια του, τα έχει μυρίσει, τα έχει αφουγκραστεί με τα μάτια της ψυχής του και τα προσέχει, σαν να ήταν παιδιά του… να μην πάθουν κάποια βλάβη, γιατί είναι ο ίδιος που θα τρέχει δουλεύοντας μέσα στην ζέστη και στο θόρυβο για να τα επισκευάσει και να ξαναλειτουργήσουν.
Είναι αυτος που θα εκκινήσει την ηλεκτρομηχανή ανάγκης σε ένα ξαφνικό μπλακ-άουτ [ Black out ] και θα δώσει ρεύμα στα ζωτικά όργανα του πλοίου και πολύ πιθανόν με τις ενέργειες του θα έχει γλυτώσει το καράβι από κάποιο ατύχημα.
Είναι εκείνος που σε κάθε μηχάνημα, εξάρτημα, συσκευή, εργαλείο κλπ θα βρίσκεται πάντα την κατάλληλη στιγμή εκεί να το λειτουργήσει για να μπορεί το πλοίο, τα εμπορεύματα και οι επιβάτες να ταξιδεύουν με κάθε ασφάλεια, όσο αφορά την σωστή, αδιάκοπη, καλή λειτουργεία τους.
Συνήθως οι επιβάτες δεν τους βλέπουν ποτέ ή ίσως σπάνια. Βρίσκονται πάντα κάτω από το κυρίως κατάστρωμα, δεν θα τους δεις στα σαλόνια να πίνουν καφέ, αλλά ούτε να κάνουν περατζάδα στα καταστρώματα συνομιλώντας με επιβάτες. Οι μηχανικοί συνήθως θα βρίσκονται κάτω στα μηχανοστάσια, κάνοντας βάρδιες, άλλοι επισκευάζοντας κάποια βλάβη σε μηχάνημα και οι υπόλοιποι θα ξεκουράζονται στην καμπίνα τους αν δεν έχουν υπερωρίες ή βλάβες.
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΠΩΣ ΘΑ ΤΟΝ ΞΕΧΩΡΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ
Είναι πολύ εύκολο να τους ξεχωρίσεις: από τα μουτζουρωμένα χέρια, από τον κίτρινο φακό στην τσέπη της φόρμας του, από το στουπί η πανί που θα έχει πάντα στο χέρι του, από την βρώμικη, λερωμένη φόρμα από λάδια, από την μυρωδιά από diesel, από την αγριεμένη σκληρή όψη του προσώπου του.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ
Ένας μηχανικός σε πλοίο δεν θα φλυαρήσει ποτέ με ανόητες συζητήσεις, ούτε θα σπαταλήσει τον χρόνο του σε περιττές κουβέντες. Συνήθως μιλάει όταν είναι αναγκαίο και οι περισσότεροι από το πλήρωμα τον ακούνε με προσοχή σε ό,τι λέει. Φημίζεται για την ωριμότητα και σοβαρότητα που διαθέτει κάθε φορά που μιλάει είτε δίνοντας οδηγίες, είτε συμβουλεύοντας άλλους με λιγότερη εμπειρία στα πλοία και το κάνει αυτό με καλοπροαίρετη πάντα διάθεση
Η χωρητικότητα του μυαλού δεν έχει χώρο για άλλες σκέψεις. Ήδη είναι παραφορτωμένο από τις βλάβες τις ατέλειωτες ώρες βάρδιας, τις υπερωρίες και του είναι πολύ δύσκολο να παρακολουθήσει ανιαρές συνομιλίες που θα τον κουράσουν ψυχολογικά.
ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ
Το μυαλό ενός μηχανικού χρειάζεται ξεκούραση, ηρεμία και χαλάρωση για να μπορεί όταν θα κατεβεί για να παραλάβει βάρδια κάτω στο μηχανοστάσιο, να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει την οποία βλάβη του παρουσιαστεί ξαφνικά που δεν μπορεί να προβλέψει το ποτέ θα συμβεί και αυτό τον έχει σε μια διαρκή ετοιμότητα μυαλού και σώματος.
ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1 ΘΟΡΥΒΟΣ
2 ΖΕΣΤΗ
3 ΞΕΝΥΧΤΙ
4 ΚΟΥΡΑΣΗ
5 ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ
6 ΕΛΛΕΙΨΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΦΩΤΟΣ
7 EΠΙΚΥΝΔΥΝΟΤΗΤΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
Έμεινες για ημέρες κάτω στο μηχανοστάσιο. Εκεί έτρωγες καθισμένος πάνω σε κάποιο επιστόμιο [ βάνα ] εκεί κοιμούσουνα για λίγη ωρα μέσα στο κοντρόλ Ρουμ. [ Κοntrol Room ] εκεί κάτω στα όρθια, κατούραγες πισω απο τον πίνακα ηλεκτρικών κυκλωμάτων ,η στο κάτω δάπεδο στα επιστόμια πετρελαίου ,η πισω απο τον λέβητα ετσι για να μην σε βλέπουν , γιατί δεν είχες κουράγιο να ανέβεις τις σκάλες από εκεί κάτω, τα ποδιά σου δεν σε κρατούσαν άλλο απο την εξάντληση.
Απλά έμενε το μυαλό και η ψυχή σου εκεί κάτω μαζί με τα αλλά παλληκάρια της βάρδιας να βγάζετε καπάκια, χιτώνια, έμβολα κλπ. Άρπαξες φωτιά κάτω στο μηχανοστάσιο στην σάρωση και έτρεχες μόνος σου να την σβήσεις.
Καποια αλλη φορα πηρες φωτιά στα στεγανά του λέβητα, μονος σου παλευες να την σβήσεις και τα κατάφερες και παλι και γλύτωσες την ιδια σου την ζωή ,αλλά και ολου του πληρώματος και του πλοιου ,.
Σε καποιο δύσκολο ταξίδι με πολλά μποφορια και δυνατο κυμα είχες διαρροή πετρελαίου απο κάποια φλάτζα και έμενες για ώρες σκυμμένος κάτω απο τα πανιόλα μεχρι να καταφέρεις να την στεγανοποιήσεις. Έμπαινες μέσα στην εστία του λέβητα για να την καθαρίσεις με μια μπαλαντέζα, μια ξύστρα, μια σκούπα, έναν κουβά. Πνίγονταν η αναπνοή σου από την καρβουνίλα και τις αναθυμιάσεις από το άκαυτο μαζούτ και πάλι τα κατάφερες.
Το πλοίο ήταν ακυβέρνητο στην μέση του Ατλαντικού ωκεανού, καραβοφάναρο μέσα στην καταιγίδα και εσύ κάτω τα έδινες όλα να αποκαταστήσεις την βλάβη.
Όταν τα κατάφερες και πάλι η έλικα άρχισε να γυρίζει και το πλοίο να ταξιδεύει, όλοι σε ξέχασαν. Αν και ξέρουν τι τραβάει ένας μηχανικός κάτω στα μηχανοστάσια, πολύ λίγοι το δείχνουν μέσα από την συμπεριφορά τους και αυτό σε πληγώνει. Νιώθεις ότι σε αδικούν και πνίγεσαι μέσα στα δικά σου παραπονεμένα «γιατί»;
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ, Η ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ
Μετά από ώρες κάτω στο μηχανοστάσιο να επισκευάσεις την βλάβη ανέβηκες στην καμπίνα σου λίγο να ξεκουραστείς. Είσαι Β’ μηχανικός στο πλοίο και τρέχεις και δεν φτάνεις όλα πάνω σου.
Πέφτεις πολλές φορές με την φόρμα στο κρεββάτι σου και τον φακό στο χέρι δίπλα στο προσκεφάλι σου και λαγοκοιμάσαι … έτοιμος να πεταχτείς απο το κρεββάτι σου με τον παραμικρό διαφορετικό περίεργο παράξενο θόρυβο … που θα σε βάλει σε σκέψεις τι να είναι άραγε;
Προσπαθείς να το αγνοήσεις αλλά ο επαγγελματισμός σου και η υπευθυνότητα σου δεν σε αφήνουν και ξαφνικά σαλταρεις κατω απο το κρεββάτι και φεύγεις για το μηχανοστάσιο με το σώβρακο για να δεις να ελέγξεις να σιγουρευτείς ότι όλα είναι καλά λειτουργούν μια χαρά. Τότε μόνο ηρεμείς και ξαναπηγαίνεις στην καμπίνα σου, αλλά κάποιες ξαφνικές αλλαγές στα φώτα σε ανησύχησαν τι να συμβαίνει με τα φορτία των ηλεκτρομηχανών και άντε πάλι κάτω ξανά να δεις φορτία, στροφές, θερμοκρασίες, πετρέλαια, λάδια κλπ.
ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ -Αος ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΓΑΠΗΣ Η ΚΟΝΤΡΑΣ
Είναι αλήθεια ότι στην ζωή σου την ναυτική μέσα στα πλοία απέφευγες όλα αυτά τα χρόνια να ανεβαίνεις στην γέφυρα, να έρχεσαι σε επαφή με τον καπετάνιο του πλοιου, είχες ακούσει πολλες ιστορίες από τα προηγούμενα χρόνια από άλλους ναυτικούς για την «άτυπη κόντρα καπεταναίων- μηχανικών» που όντως υπήρχε σε κάποια πλοία, άλλοτε σε μικρότερο βαθμό και άλλοτε περισσότερο.
Οι λόγοι πολλοί άλλη η φύση της δουλειάς του καπετάνιου, άλλη του μηχανικού και όταν αυτοί οι δύο άνθρωποι στο πλοίο βρεθούν μαζί και αναμεσά τους δεν πρυτανεύσει η ανθρώπινη κατανόηση και λογική, τότε αρχίζουν οι γκρίνιες και τα προβλήματα μέχρι και οι ”κόντρες” που κάποιες φορές φθάνουν μέχρι τα γραφεία της εταιρείας και αυτό είναι ότι χειρότερο μπορεί να συμβεί.
Υπήρξαν πολλά πλοία που δεν υπήρχε καμία κόντρα, διαφωνία ή γκρίνια μεταξύ Μηχανικών και καπετάνιων όλα οφείλονται στον χαρακτήρα και το πως επεξεργάζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι τα προβλήματα και τις ευθύνες που αναλογούν και υπάρχουν στον κάθε ένα ξεχωριστά μέσα σε ένα πλοίο και εκεί αν δεν υπάρξουν ξεκάθαρες συμπεριφορές, τότε αρχίζουν τα δύσκολα.
Η ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΟΥ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΒΡΑΔΥΑ
Φθάνει η στιγμή να πας στο σπίτι σου κλεφτά για λίγες ώρες η έστω μια βραδιά να κοιμηθείς έξω στην στεριά μακριά από το θόρυβο των μηχανών και από το θόρυβο του κλιματισμού που λειτουργεί 24 ώρες την ημέρα, 365 ήμερες τον χρόνο και ούτε μέσα στην καμπίνα σου δεν ηρεμεί το κεφάλι σου.
Είναι μετρημένες στα δάκτυλα οι γυναίκες των μηχανικών που αν τις ρωτήσει κάποιος τι κάνει ο άντρας τους στα πλοία θα δυσκολευτούν να σου απαντήσουν, γιατί πολύ απαλά δεν μπήκαν ποτέ στην διαδικασία να γνωρίζουν, τις συνθήκες της εργασίας των Μηχανικών.
Γνωρίζω παρά πολλούς μηχανικούς του ΕΝ που είχαν κατεβάσει κάτω στο μηχανοστάσιο την γυναικά σε καποια επισκευη , η και σε καποιο ταξιδι που ηταν μαζι τους τα παλια τα χρονια να δει τι γίνεται, τι παίζεται, να πάρει μυρωδιά να μυρίσει πετρέλαιο, να νιώσει τον υπερβολικό θόρυβο, να αισθανθεί την ανυπόφορη ζεστή του μηχανοστασίου και όταν τον είδε τον άντρα της να βγαίνει μέσα από το κάρτερ της μηχανής ή απο κάποιες δεξαμενές, τακάκια, οχετούς κλπ έτσι μουτζουρωμένος μέσα στην καρβουνίλα και τα λάδια, κόντεψε να μην τον γνωρίσει!
Μετά από αυτές τις σκληρές εικόνες απο την εργασία του εκεί κάτω στα μηχανοστάσια αναθεώρησε πολλά και άλλαξε τρόπο συμπεριφοράς και σκέψης για τον άντρα της με όσα είδε με τα δικά της μάτια!
Ταξιδεύεις με κάποιο πλοιο της ακτοπλοΐας στα νησιά μας και κάποιο βραδύ πήρες διανυκτέρευση από το καράβι να μείνεις για λίγο με την οικογένεια σου να τους δεις λιγάκι την γυναίκα σου τα παιδιά σου.
Ακόμη δεν έβγαλες τα ρούχα σου και ήδη έχει αρχίσει να σου λέει τα δικά της «προβλήματα» και εσύ πρέπει να την ακούσεις γιατί είναι η γυναίκα σου. Και σου λέει, σου λέει και σταματημό δεν έχει.
«Πότε θα ξαναφύγεις, Γιώργη» σε ρωτάει.
«…μα ακόμη δεν μπήκα στο σπίτι» της απαντάς με μια απορία.
«Κοίταξε να δεις μόλις έρχεσαι στο σπίτι τα παιδιά βγαίνουν από την σειρά τους που τα έχω μάθει» σου απαντά. «Καλύτερα να είσαι στο καράβι να ταξιδεύεις έχουμε την ησυχία μας»
Ένιωσες ένα σφίξιμο στο στομάχι σου με όσα άκουγες. Εδώ όμως στο σπίτι σου ο «καπετάνιος» είναι η γυναίκα σου και αυτή κάνει κουμάντο εκείνη διατάζει. Μπορεί μέσα στο καράβι να τσακωθείς με τον καπετάνιο αλλά εδώ τώρα που βγήκες για λίγες ώρες ή για ένα μόνο βράδυ, δεν σου επιτρέπει η λογική σου να μπεις στην διαδικασία να διαφωνήσεις αλλά ούτε μία λέξη να πεις δεν έχει νόημα, δεν πρέπει και το ξέρεις ότι για το δικό σου καλό έτσι πρέπει να γίνει και σωπαίνεις!
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΣΤΕΡΗΣΕΙΣ
Αν σε ρωτούσε κάποιος φίλος σου μαστρο-Γιώργη τι σου έλλειψε όλα αυτά τα χρόνια στην θάλασσα που ταξίδευες ως μηχανικός, το πρώτο που θα του απαντούσες θα ήταν
Ο ΥΠΝΟΣ MOY EXEI ΛΕΙΨΕΙ
κανένας μηχανικός σε πλοίο που ταξίδευε δεν χόρτασε ποτέ τον ύπνο, δεν κοιμήθηκε νορμάλ, όταν έχεις στο μυαλό σου ότι την ίδια στιγμή στο πλοίο λειτουργούν δουλεύουν τόσα πολλά μηχανήματα συσκευές αντλίες μηχανές ηλεκτρομηχανές κομπρεσέρ κλιματιστικά γερανοί βίτσια, εργάτες, πηδάλια, κλπ είναι αδύνατον να βρεις την ηρεμία να κλείσεις τα μάτια σου ,και να γυρίσεις τους διακόπτες του μυαλού σου και να πεις ”τώρα κοιμάμαι” δεν γίνεται.
Ο δικός σου ύπνος θα είναι πάντα λειψός και λίγος και ποτέ δεν θα σου είναι αρκετός, πάντα θα κοιμάσαι στα κλεφτά για λίγο και
με διακοπές και με αυτό το παράπονο θα ξεμπαρκάρεις. Αυτή η έλλειψη ύπνου, μια βιολογική ανάγκη, φυσιολογική για τον οργανισμό μας, εσύ θα την έχεις βάλει σε δεύτερη μοίρα άθελα σου, οι ευθύνες πολλές πάνω στο πλοίο οπότε πάντα βρίσκεσαι σε επαγρύπνηση, ετοιμότητα για να τρέξεις όπου και όταν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα μηχανήματα είναι αυτά κάποια στιγμή τα βγάζουν βλάβες.
ΣΟΥ ΕΛΛΕΙΨΕ Η ΗΣΥΧΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΡΥΒΟ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ
ΣΤΕΡΗΘΗΚΕΣ ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ
ΔΟΥΛΕΥΕΣ ΣΕ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΕΣ ΚΑΥΣΩΝΑ ΣΤΟ ΜΗΧΑΝΟΣΤΑΣΙΟ ΓΙΑ ΩΡΕΣ ΠΟΛΛΕΣ
Αυτά είναι κάποια από τα πράγματα που σου έχουν λείψει στην διάρκεια που ήσουν για μήνες μπαρκαρισμένος στα καράβια.
Η ΖΩΗ ΣΟΥ ΣΤΗΝ ΣΤΕΡΙΑ ΩΣ ΑΠΟΜΑΧΟΣ ΝΑΥΤΙΚΟΣ
Κάποια στιγμή μετά από πολλά χρόνια κάτω στα μηχανοστάσια βρήκες τον χρόνο όταν σταμάτησες πια να ταξιδεύεις και επισκέφτηκες έναν ΩΡΛ ιατρό να τον ρωτήσεις γιατί δεν άκουγες καλά. Όταν ο γιατρός σε ρώτησε ποια είναι η δουλειά σου και του είπες μηχανικος, σου απάντησε προβληματισμένος κατάλαβα μαστρο-Γιώργη δυστυχώς «η ζημιά έχει γίνει». Έχεις πρόβλημα στις χαμηλές συχνότητες από την αδιάκοπη συνεχομένη υψηλή έκθεσης σε υψηλά ντεσιμπέλ, θορύβους δυνατούς. Υποθέτω ότι φόραγες ακουστικά κεφαλής για τον θόρυβο σε ρώτησε ο ιατρός σου ΩΡΛ.
«Γιατρέ μου δεν τα φόραγα ποτέ τα ακουστίκα γιατί ίδρωνε το κεφάλι μου, αλλά ο πιο σπουδαίος λόγος ήταν για να μπορώ να ακούω όλους τους θορύβους απο τις μηχανές και όλα τα βοηθητικά μηχανήματα που δουλεύαν, στο μηχανοστάσιο για να έχω τον έλεγχο.
«Αυτά πληρώνεις τώρα» σου είπε ο γιατρός σου.
ΕΦΘΑΣΕ ΩΡΑ ΝΑ ΞΕΜΠΑΡΚΑΡΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΛΟΙΑ
Κάποια στιγμή αποφασίζεις για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, προσωπικούς, οικογενειακούς, οικονομικούς να αφήσεις την θάλασσα, τα καράβια και τα μηχανοστάσια και έρχεται η στιγμή να ξεκουραστείς στην στεριά
ΘΕΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΩΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Τα προβλήματα (κουσούρια) που σου άφησε η ζωή σου κάτω στα μηχανοστάσια όλα αυτά τα χρόνια που μπαρκάριζες θα είναι τα δικά σου «δωράκια» στον εαυτό σου στο σώμα σου στην ψυχή σου. Είτε για δεν πρόσεξες, δεν τον προφύλαξες, δεν τον προστάτευσες όσο θα έπρεπε ,και αδιαφόρησες ως νέος που ήσουν οι κίνδυνοι και οι επιπτώσεις που θα είχες μελλοντικά φάνταζαν στο δικό σου μυαλό μακρινό όνειρο ότι τίποτα δεν συμβεί σε σένα
Έρχεται η στιγμή που κρατάς τον φάκελο ”της δίκης σου μηχανής….] με ιστορικό…βλαβών με ιατρικές γνωματεύσεις από διάφορες ειδικότητες ιατρών που επισκέφτηκες όταν ξεμπαρκάρισες όπως
1 Εμφάνιση κιρσών φλεβίτιδα στα πόδια από την ορθοστασία ,και το καθημερινό το ανεβοκατέβασμα τόσων πολλών σκαλοπατιών των μηχανοστασίων
2 Πόνοι στην μέση, οσφυαλγία ,απο τα βαριά αντικείμενα που σήκωνες σε κάθε επισκευή στο μηχανοστάσιο, καθώς και τα απότομα σκυψίματα για αρκετή ωρα μέσα σε τακάκια οχετούς σαρώσεις δεξαμενές κλπ
3 Μυαλγίες αρθριτικά, ρευματολογικά προβλήματα πόνοι παντού στα πόδια στα χέρια στους αγκώνες στους ώμους. στον αυχένα από τις κακές συνθήκες ,όπως υγρασία υπερβολική ζεστή η απότομο υπερβολικό κρύο.
Όλες αυτές οι εναλλαγές από το ένα λιμάνι σε ένα άλλο με τις διαφορετικές κλιματολογικές συνθήκες σου αποδιοργάνωναν τον οργανισμό σου
4 Προβλήματα ύπνου, διαταραχές, αυπνίες, αδυναμία χαλάρωσης, από την έλλειψη ξεκούρασης μυαλού και σώματος λόγω των συνεχιζόμενων βλαβών στο πλοίο, που σου σπαράλιαζαν το νευρικό σου σύστημα
5 Καρδιολογικά προβλήματα υπέρταση, πίεση, χοληστερίνη ζάχαρο, από την όχι ισορροπημένη διατροφή και από την απουσία περπατήματος
6 Οφθαλμολογικά προβλήματα: μειωμένη όραση ειδικά στα μακριά, καθώς το μάτι ενός μηχανικού λειτουργούσε στο τεχνητό φως, και όχι με το φυσικό φως του ηλίου, και το σπουδαιότερο δεν είχε την δυνατότητα τα μάτια του να κοιτάζουν και μακρινά αυτά, δημιουργήσαν στα χρόνια της δουλειά του αδράνεια του φακού για να εστιάζει μακριά, καθώς όλος ο χώρος που κοιτούσε ήταν ανάμεσα στις μηχανές και τους μπουλμέδες του μηχανοστασίου
Επίσης υπήρχαν προβλήματα της όρασης και στα κοντινά καθώς τα μάτια από την συνεχιζόμενη εστίαση κοίταγμα όλων των θλιβόμετρων θερμομέτρων κούραζαν υπερβολικά τα μάτια του μηχανικού
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Έρχεται εκείνη η στιγμή που συνειδητοποιείς ότι όλα αυτά «τα κουσούρια» είναι δικά σου και θα τα κουβαλάς για όλη σου την υπόλοιπη ζωή. Φοβάσαι, διστάζεις, ακόμη ίσως και ντρέπεσαι να τα αναφέρεις να τα μοιραστείς με αγαπημένα σου πρόσωπα, εσύ ένας πρώην Α’ ή Β’ μηχανικός του Εμπορικού Ναυτικού, δυνατός με ψυχή λιονταριού που δάμαζες τα πάντα στο καράβι να τολμήσεις να πεις ότι πονάνε τα πόδια σου, η μέση σου, δεν βλέπεις, δεν ακούς καλά. Σε όλα αυτά θα είσαι μόνος σου εσύ και ο πόνος σου!
Όσο σκληρό και να ακούγεται, αυτό είναι άλλωστε και το βαρύ τίμημα της δουλείας του μηχανικού στα πλοία που επέλεξε να κάνει και οι άνθρωποι που θα γνωρίζουν τι έχεις τραβήξει όλα αυτά τα χρόνια μέσα στα μηχανοστάσια των πλοίων θα είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού σου!
ΕΝΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΩΡΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΤΩ ΣΤΑ ΜΗΧΑΝΟΣΤΑΣΙΑ
Μπαρκάρισες για 12 μήνες[ 1 χρόνο ]. Κάθε ήμερα βρισκόσουνα οκτώ ώρες κάτω στο μηχανοστάσιο βάρδια. Σε δώδεκα μήνες μπάρκο βρισκόσουνα 2800 χιλιάδες ώρες κάτω στα μηχανοστάσια λεβητοστάσια, χωρίς να προσθέσουμε βλάβες, υπερωρίες κλπ. Έμεινες αυτές τις 2800 χιλιάδες ώρες κάτω στο μηχανοστάσιο υπό το τεχνητό φως, μέσα στο θόρυβο στην ζέστη, αυτές είναι οι ώρες που βίωσες στα μηχανοστάσια των πλοίων που αφιέρωσες ενα μεγάλο κομμάτι από την ζωή σου τα νιάτα σου και την ψυχή σου και αυτές οι ώρες δεν μπορούν να αναπληρωθούν με κανένα χρηματικό ποσόν αυτή είναι η πικρή, σκληρή αλήθεια!
ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
Για σένα
……μητέρα
……αδερφή
……αρραβωνιατικια
……Συζυγος
……Φίλη
μηχανικού
όταν ο ανθρωπος σας ξεμπαρκάρει και γυρίσει σπίτι , χαριστε του μια ζεστή αγκαλιά .και πείτε του
”το ξερω το γνωρίζω οτι θα πρέπει να κουράστηκες τόσους μήνες εκει κάτω στα μηχανοστάσια κάνοντας βάρδιες μέσα στο θόρυβο και την ζεστη σε καταλαβαίνω. θα κανω τα πάντα για να σε ξεκουράσω να ηρεμήσεις !
Να είσαστε σίγουρες οτι μόνο ακούγοντας αυτά τα ανθρώπινα ζεστά λογια απο καρδιάς θα τον κάνετε χαρούμενο και σιγουρα θα τα ξεχάσει ολα η ίσως τα περισσότερα
Να ξέρετε οτι υπάρχουν μηχανικοι που αν και ταξεψαν πολλα χρονια μπαρκάροντας σε πλοια όταν επέστρεψαν στο σπιτι τους στην στεριά κανενα απο τα αγαπημένα του πρόσωπα δεν τους ρώτησε ποτέ .
…. αν κινδυνέψαν εκει κάτω στο μηχανοστάσιο . αν κτυπήσαν ,η γλίστρησαν απο κάποια λαδωμένη σκαλα και βρέθηκαν κατω στα σιδερένια πιανόλα με ζημιά στην μεση , και να μην μπορούν να σηκωθούν
Αυτες τις συμπεριφορές σίγουρα κάποιοι τις έχουν ζήσει βιώσει προσωπικά ,και μέσα στην ψυχη τους υπάρχει μια πίκρα και ενα μικρο παραπονάκι απο τους δικους τους ανθρώπους που δεν καταλαβαν ποτε τι τραβάμε ολοι εμείς οι Μηχανικοί εκεί κάτω στα μηχανοστάσια των πλοίων
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
Ολοι γνωρίζουμε οτι στην πολυκατοικία που μένουμε ,στο σπίτι στο νησί , στο εξοχικό μας, η ακόμη και στις διακοπές μας ,όταν θα μας παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα
στο χωριό μας ,στο νησί μας .στην γειτονιά μας ολοι θα τρεξουν να αναζητησουν να βρουν εσένα τον μηχανικο του εμπορικού Ναυτικού για να μας βοηθήσει πχ
…….στο πιεστικό μας που τροφοδοτεί με νερο το σπιτι ,απο την δεξαμενη μας , ξεπιασε και τραβαει αερα
…….στην καταδυομένη αντλία μας που έχουμε μέσα στο πηγάδι και μας ρίχνει το ρελε ασφάλειας
………στο κλιματιστικό μας που δεν βγάζει κρυο αερα γιατι εχει χάσει το freon
………σε κάποιο ηλεκτρολογικό πρόβλημα στο πίνακα του σπιτιού μας , που ειναι στο σκοτάδι και δεν λειτουργεί τίποτα
……..στο σκάφος που εχει πρόβλημα το υδραυλικό τιμόνη ,γιατι εχασε απο καποια διαρροη το λαδι και θελει αλλαγη τσιμουχας
……..στο χορτοκοπτικό μας που μας σβήνει το μοτέρ και κανει διακοπές
…….στο αυτοκίνητο μας που εχει κάποιο , μηχανολογικό πρόβλημα και πρεπει να αλλαχθεί η μίζα που μας την έστειλαν αλλα κάνεις δεν ξέρει να την αλλάξει στο νησί σου
για όλα αυτά τα προβλήματα που θα μας παρουσιαστούν ένα είναι σίγουρο ότι ,
κάποιον μηχανικό που βρίσκεται εκεί κοντά μας στο νησί μας στην περιοχή θα φωνάξουμε θα βρούμε να μας δώσει άμεσες λύσεις λύσεις
Θέλω να πω ότι οι μηχανικοί που βρίσκονται στην στεριά για λίγους μήνες .καθώς και οι συνταξιούχοι μηχανικοί έχοντας αυτήν την τεράστια εμπειρία που απέκτησαν μέσα στα πλοια ταξιδεύοντας είναι περιζήτητοι στην κοινωνία εξω στην στεριά
Μέσα απο τις ικανότητες που διαθέτουν , μπορούν να δώσουν άμεσες λύσεις σε οποίον γνωστο η άγνωστο πολίτη που θα χρειασθεί την βοήθεια τους κάποια στιγμή ,και το κανουν με μεγάλη χαρά πιστεψτεμε το εχω δει εγώ προσωπικά στο νησί μου ,το ποσό υψηλά στην εκτίμηση έχουν τους μηχανικούς μας
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΕΩΝ
Η δημοσίευσή μου καταγράφει τα διαχρονικά προβλήματα των Μηχανικών ,που οι περισσότεροι άνθρωποι εξω στην στεριά τα αγνοούν ,και στέκονται μόνο στα χρήματα παίρνει ο Αος μηχανικός σε ένα πλοιο ,αλλά οχι στα προβλήματα και τις δυσκολίες που εχει το επαγγελμα του
Ο σχολιασμος μου αφορά μια γενική εικόνα των περισσότερων καταστάσεων που βίωσαν μηχανικοί σε πλοια είτε με τουρμπίνες λέβητες πχ liberty .πολλα χρονια πριν , τωρα πολλα πραγματα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο αλλά η δουλειά του μηχανικού δεν παύει να είναι μια πολύ δύσκολη και επιμονή εργασία που σου παίρνει ολη την πνευματική σου , ψυχική σου και σωματική σου ενέργεια !
Είναι λογικο κάποιος στο πλοιο που μπαρκάρισες θες από θέμα τύχης, θες καλοσυντηρημένο, η με πολύ καλό πλήρωμα να είχε τις λιγότερες βλάβες ,
και ολα αυτά να του φαίνονται λίγο η πολύ τραβηγμένα ,όμως είναι πέρα για έ αληθινά και καταγεγραμμένα στην ψυχή και στο ιδρωμένο κουρασμένο λαδωμένο κορμί των μηχανικών μας
και αξίζουν τον σεβασμό και την εκτίμηση μας
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΟΘΩΝΙΩΤΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΜΑΣ
ΑΦΙΕΡΩΣΗ Νο1
Στον Οθωνιωτη πατριώτη μου Μάστρο Γιώργο Κατέχη ,που ταξίδευε με τα πλοια liberty ,KONISTRA , HELLAS , PONTOS ,ADAMAS ,ARTEMISIA
ως πρακτικός Βος μηχανικός ,και αργότερα Αος μηχανικός ,που μαζί του ως μικρό παιδάκι του δημοτικού μοιράστηκα έμαθα ολες τις ναυτικές του ιστορίες από τα ταξίδια του στην θάλασσα
Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΔΙΚΙΑ ΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΑ ΛΑΘΗ ΑΛΛΩΝ
Ολοι έχουμε ακουσει διαβάσει οτι σε κάθε ναυτικο ατύχημα του πλοίου , που για οπονδηποτε λογο η αίτια προκλήθηκε , είτε από λάθος χειρισμών ,τα περισσότερα τα ”φορτώνανε” στους μηχανικούς οτι ήταν δικο τους το λάθος , και αυτό ήταν περα για περα αδικο και ενα μεγαλο ψεμα !
Οι συνταξιούχοι ναυτικοί μας Μηχανικοί θα το γνωρίζουν καλυτέρα αυτό αφού πολλοί το είχαν ζήσει μέσα στα πλοια ,ξέροντας οτι και να συμβεί θα το ρίξουν το φταίξιμο ,στην μηχανη !
ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ , ΝΑΥΑΓΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ
Στην μεγάλη ναυτική μας διαχρονική ιστορία ολοι έχουμε διαβάσει οτι στα περισσότερα ναυτικά ατυχήματα .ναυάγια είτε εν καιρώ ειρήνης είτε εν καιρό πολέμου οτι οι πιο πολλοί -αγνοούμενοι που χαθηκαν ,από ολα τα μελη του πληρώματος ενός πλοιου , ηταν Μηχανικοί ! . ήταν άτυχοι γιατί δεν προλάβαν να ανέβουν επάνω στο κατάστρωμα και χάθηκαν ακολουθώντας την μοίρα του πλοίου τους στο βυθο των Ωκεανών
ΑΦΙΕΡΩΣΗ Νο2
Στον Οθωνιώτη πατριώτη μου Οθωνα Μάνεση 18χρονο καμαρωτάκι που χάθηκε μαζί με το γκαζάδικο του Νιάρχου το ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΔΟΞΑ το 1970 όταν κόπηκε στην μεση και πηρέ φωτιά
ΑΦΙΕΡΩΣΗ Νο3
1968
Αφιερωμένο στον Οθωνιωτη ναυτικό πατριώτη μου Δημήτρη Κατέχη μηχανικό πρακτικό όταν το πλοιο του έπεσε μέσα σε κυκλώνα και το κατάπιαν τα άγρια κύματα του Ατλαντικού Ωκεανού και δεν γλύτωσε κανείς
Νο4
ARGENTINA BUENO AIRES 1971
Αφιερωμένο στον Οθωνιώτη πατριώτη μου ναυτικό [λοστρόμο ] Γιώργο Κατέχη όταν στο τελευταίο μπάρκο ταξίδι έσπασε ο κάβος από το ρυμουλκό και τον έκοψε στην μεση ,εκει στην πλώρη οπου εδινε οδηγίες στους ναύτες της κουβέρτας να φύγουν μακριά απο τον κάβο
Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
Πριν πολλά χρονια τα πληρώματα των πλοιων ηταν στο μεγαλύτερο ποσοστό με Έλληνες ,
Ολοι εκεί κάτω στα μηχανοστάσια ήταν μια μικρή δυνατή οικογένεια ,ένα καλο παρεακι φίλων που έτρωγαν και έλιωναν ακόμη και τα σίδερα ,……και αυτό ήταν μεγάλο προτέρημα στην δουλειά τους
Σήμερα δυστυχώς οπως ολοι γνωρίζουμε στα πλοια είναι μόνο Αξιωματικοί Έλληνες ,και το υπόλοιπο πλήρωμα Φιλιππινέζοι η Ουκρανοί κλπ .
Αυτό από μόνο του είναι ένα μεγάλο πρόβλημα , αλλο να ακους την Ελληνική γλώσσα την μητρική σου με τα πειράγματα τα καλαμπούρια τα μπινελικια τα γκομενιλικια και αλλο να κοιτας άγνωστα πρόσωπα μιας αλλης κουλτούρας φιλοσοφίας και νοοτροπίας χωρις κανενα ίχνος συναισθημάτων ,!
ΞΕΜΠΑΡΚΟΣ -ΑΠΟΜΑΧΟΣ -ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ
Η ΑΛΛΑΓΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΣΟΥ ΚΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΠΤΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΟΥ -ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ ΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΟΥ
Κάποια χρονική στιγμή είπες τέλος τα πλοία την θάλασσα τα ταξίδια τα μηχανοστάσια τις βάρδιες την κούραση τα ξενύχτια τις υπερωρίες,
φθάνει πια τα παρατάω κουράστικα ας γυρίσω στην στεριά στην οικογενειά μου στα παιδιά στην γυναικά μου
Είσαι ένα μηνα ξεμπαρκαρισμένος , εκεί να βολοδέρνεις μέσα στο σπίτι ,και να μην έχεις να κάνεις απολυτός τίποτα ,και από την άλλη να έχεις τις φωνές τις γυναίκας να σου λέει
μην πατάς εδώ σφουγγάρισα . βγες εξω στο μπαλκονι μεχρι να στεγνώσουν , σεβάσου ….την κούραση που ρίχνω εδώ στο σπίτι , μην κοιτάς εσυ που δεν κάνεις τίποτα ολη μερα ….
και κάποιο σφίξιμο σε πιανει στο στηθος με ολα αυτα που ακους ,
Με λίγα λογια η ιδια η γυναικά σου σε χαρακτηρίζει τεμπέλη ….που δεν δούλεψες ποτε στην ζωη σου οπως εκεινη ….
και ας ταξίδευες έλλειπες 20 χρονια ταξιδευοντας
Κάποια αλλη στιγμή εκει που κάθεσαι να πιες τον πρωινο καφε σου στο σαλόνι ακους φωνές τσιριχτής δυνατές
….ειναι η γυναίκα σου που άνοιξε το ντουλάπι να πάρει ένα αποριμαντικο κάτω από τον νεροχύτη και ειδε κάποιες μικρές σταγονίτσες να στάζουν κάτω και σου έβαλε τις φωνές
Γιώργη κοιτά εδώ κάτω έχουμε πλημμυρήσει από το νερο που τρέχει.’κανε κατι τρέξε γρηγορα ….και το νερο ηταν 5 σταγόνες
Εσυ με την λεξη ”εχουμε πλημμυρίσει από το νερο ”’ σου έρχεται αυτοματος στην μνημη σου πριν χρονια στο μηχανοστάσιο που ειχε σπάσει μια φλάτζα της εισαγωγής ψυξης στην κυρια μηχανή και η πίεση του νερού έφθανε 3 μετρα ψηλά
Έτρεξες γρηγορα εφερες μια στρωματοθήκη από το κρεββάτι σου και την πέρασες γύρω γύρω από την φλατζα που εχανε να περιορίσεις το νερά ..’ [ το μυαλο του μηχανικού μίλησε παλι η πατέντα επιασε .] και ετσι κατάφερες να περιορίσεις την διαρροή μέχρι να πιάσετε λιμάνι
ενταξει γυναίκα κάποια στιγμή θα σταματήσω το πλημμύρισμα κάτω από το νεροχύτη σου , γιατί έχεις δικιο μπορεί να κινδυνεύουμε να βουλιάξουμε …..στην στεριά
εγω πάντως εχω το σωσίβιο μου να γλυτώσω της είπες με χιούμορ και γέλασες μονος σου …
Σταματά επιτέλους να αδιαφορεις σου απαντά η γυναικά σου ,απορώ πως σε πήρανε για μηχανικο Αο ατα πλοια αφου δεν ξερεις να κανεις τιποτα ….σου λεει η γυναικα σου
Αλλη μια ρουφηξιά από τον καφέ σου τον στεριανο και αδιαφορείς γιατί ξέρεις οτι ως μηχανικος με κρίση λογική και αξιολόγηση της κάθε βλάβης προβλήματος αυτα που σου λεει η γυναικα σου είναι για γελια αλλά και για κλάματα
Η νεα σου αλλαγή στην ζωή είναι εινα μεγαλο πρόβλημα θέμα ειναι μια δοκιμασια για ολη την οικογενεια μεχρι να συμβιωσουν ολοι μαζί στην νεα κατάσταση μαζί με τον πατερα μηχανικο στο σπίτι
Ο χρόνος θα δείξει αν θα τα καταφέρουν ολοι να προσαρμοστούνε στα νεα δεδομένα χρειάζεται υπομονή , λογική και πολλές υποχωρήσεις που συνήθως γίνονται παντα τις περισσότερες φορες απο την πλευρά του αντρα μηχανικου συζύγου πατερα γιατι αυτος θα ειναι ο σακος του μποξ που ολοι θα ξεσπούν επάνω του χωρίς λογο και αίτια τις περισσότερες φορες
ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΠΟ ΜΕΝΑ
Σε ολους του μηχανικούς [Γ- Μηχανικούς ] του εμπορικού ναυτικού που υπηρετούσαν την θητεια τους ,και που η τύχη μας έφερε να ειμαστε στο ίδιο πλοίο το Αντιτορπιλικό ΒΕΛΟΣ , εκει κάτω στα λεβητοστάσια στην διάρκεια της βάρδιας 6ωριας μας μέσα απο ατέλειωτες συζητήσεις , έμαθα πάρα πολλά απο τις εμπειριες τους στο ΕΝ
που μου ήταν πολύ χρήσιμα στην σταδιοδρομία μου στο ΠΝ αλλά και την ζωή μου
Αγαπητοί συνάδελφοι μηχανικοί να ξέρετε ,και να το έχετε βαθιά μέσα στο μυαλό σας ,
οτι ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΙΤΛΟΣ ΤΙΜΗΣ !!!!!!
και να είσαστε υπερήφανοι που ανήκετε και εσείς στην μεγάλη οικογένεια των μηχανικών
Αλέξανδρος Κασίμης
Αντιπλοίαρχος μηχανικός Πολεμικού Ναυτικού ε.α
ΝΗΣΟΣ ΟΘΩΝΟΙ
21 Μάρτιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.